3 راه تحلیلی کپی رایتر شناسی – کپی رایتینگ فحش نیست!

سوالاتی مثل کپی رایتر کیست؟ کپی رایتینگ چیست؟ را بی خیال شوید، امروز می‌خواهم در مورد فحش نبودن کپی رایتینگ و روش‌های شناسایی کپی رایتر به صورت تحلیلی صحبت کنم. البته قبل از آن حتما به سوالاتی که گفتم بی‌خیال‌شان شوید به اندازه کافی خواهم پرداخت تا در صورت اینکه، اطلاعات لازم را در این مورد ندارید، به سوالات شما، پاسخ دهم.

بیایید از اولین قدم شروع کنیم و به تحلیل سوال کپی رایتینگ چیست؟ بپردازیم!

کپی رایتینگ چیست و چرا فحش محسوب نمی‌شود؟

حرفه بالا از دو کلمه کپی + رایتینگ تشکیل شده، که قدیمی ها را یاد رایت CD و یا حق کپی رایت می‌اندازد.

اما در حقیقت، انگلیسی copyrighting با copywriting به اندازه سه حرف (wh-g) با هم تفاوت دارد. واژه اول عملی قانونی برای ثبت چیزی است و از نظر من، دومی، نوعی بازی تولید محتوا است که با پاسخ به wh ها( why-when-where-what و سایر دوستان) سر و کار دارد!

پس کپی رایتینگ به زبان ساده یعنی :

  • بازی استفاده از کلمه‌ها در راه تجارت!
  • تغییر خلاقانه جای واژه‌ها برای قانع کردن مخاطب!
  • بکارگیری هوشمندانه لغت‌ها برای پاسخ به سوالات و نیازهای مشتری!

فارق از همه تعریف‌های بالا، اگر به دنبال تعریفی جامع و دقیق هستید:

استفاده از واژه‌ها، تکنیک‌های نویسندگی و نیاز مصر‌ف کننده و یا خریدار برای فروش ایده‌ها، مزیت‌ها، دلایل و هزار و یک چیز دیگر به آن‌ها، کپی رایتینگ است.

اگر می‌خواهید نظر دیگران را بدانید:

فرشید شهیدی یکی از قدیمی‌ترین کپی‌ رایترهای ایرانی می‎نویسد : ” کپی‌رایتینگ یکی از مشاغل کلیدی تبلیغات است که برای “افزایش اثرگذاری” تبلیغات به وجود آمده.” و در انتهای متن تعریف خودش را با جمله “کپی رایتینگ یعنی : کشف “پیام اثرگذار” و سپس ایده‌پردازی برای رسیدن به “زبان و بیانی” که این اثرگذاری را به حداکثر برساند.” کامل می‌کند.

طبق نظر بروس بندینگر یکی از کپی رایترهای برتر جهانی و برنده جایزه این حرفه : ” کپی رایتینگ یک شغل است. یک هنر مهارتی، نجاری کلامی، کلمه‌هایی روی کاغذ، متن‌هایی به موقع، و یک چیز بیشتر، فروشندگی است.”

پس طبق استدلال‌ها و نظرات بالا:

  • کپی رایتینگ برابر با، سی دی کپی کردن نیست!
  • ربطی به ثبت حقوق قانونی اثر یا اختراع ندارد!
  • کسی که شغلش تولید محتوا تجاری برای فروش است، مسلما copy/paste نمی‌کند!، کپی‌ رایتر یک سارق نیست، پس لطفا کپی رایتینگ را معادل فحش یا دزدی تعریف نکنید!

پس کپی رایتر کیست و چطور این موجود را بشناسیم!

به زبان فارسی سخت، کپی رایتر فردی است که از طریق حرفه بالا، نانی به کف می‌آورد و در صورتی که شرایط اقتصادی اجازه دهد آن را می‌خورد. همچنین کپی رایتر به زبان پارسی ساده خالق ایده و محتوایی است که بفروشد!

ایده‌ها و محتواهای یک کپی رایتر معمولا نوشتاری هستند، اما دیده شده که در بعضی موارد به فعالیت‌های اجتماعی (مثل فروش سیگار با مرتبط کردن آن به آزادی زنان در سال 1929 توسط ادوارد جیمز برنایز با استخدام کردن 100 زن- اولین PR تاریخ) منجر شده است.

ویژگی‌های یک کپی رایتر :

  • ایده پرداز است
  • در همه زمینه‌ها زیاد مطالعه می‌کند
  • هر روز می‌نویسد
  • فروشنده خوبی است
  • بازار مصرف را نسبتا می‌شناسد
  • در نویسندگی و زبان مهارت دارد
  • دایره واژگانی بالایی دارد
  • نیازها، ترس‌ها و علاقه مخاطبان را می‌فهمد
  • رسانه درست یا بستر انتشار محتوا را می‌شناسد
  • با بهینه سازی متن برای موتورهای جستجور در بستر دیجیتال آشناست

با ظهور پدیده اینترنت و مسلما، ظهور حضرت گوگل اهمیت ویژ‌ه‌ای در دنیای حرفه من پیدا کرده است.

3 راه تحلیلی کپی ‌رایتر شناسی 

برای شناسایی یک کپی رایتر به طور حرفه‌ای، سه راه حل پیش روی شما است:

عنوان‌ها، متن‌ها و ایده‌های کپی ‌رایتری او را بخوانید

از قدیم گفته‌اند، ” مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید” پس کارهای او را بخوانید، از کپی رایتر بخواهید که کارهای خود را در اختیار شما بگذارد، اگر کار او بتواند، شما را ترغیب به خواندن کند، یا روی شما تاثیر بگذارد، شما کپی رایتر خود را شناسایی کرده‌اید!

کپی‌ رایتر به غیر از متون تجاری، باید متون شخصی هم داشته باشد!

هر کسی که ادعای پیغمبری کند، لزوما پیغمبر نیست. اگر متون کاری او را دیدید، باید علایق شخصی او نیز در اینترنت و یا نسخه‌های چاپی موجود باشد. کپی رایتری که از علایق شخصیش به هر صورت ننویسد و فقط در ازای پول برای دیگران کار کند، کپی رایتر نیست. چون یک نویسنده خلاق، حتما، به غیر از تجاری‌نویسی برای خودش هم خواهد نوشت!

کپی رایتر یک واژه ‌نامه متحرک، اهل تحقیق و جستجو است!

هر کپی رایتر خوب علاوه بر داشتن متن‌ها، شعارها و عنوان‌های جذاب، باید مترادف‌ها و متضاد‌های بسیاری را بلد باشد، تا بتواند ایده‌های خود را در قالب کلمات پیاده سازی کند. او زیاد می‌خواند و بیشتر از آن جستجو و تحقیق می‌کند. این موجود می‌تواند، خود را به جای دیگران قرار داده و از زبان‌ آن‌ها بنویسد.

یک کپی رایتر خوب اگر در مورد چیزی اطلاعی نداشته باشد، در مورد آن تحقیق کرده و تقریبا همه چیز را در مورد کشف می‌کند و در صورت لزوم موارد کشف شده را امتحان و پس از تحقیق کامل درباره‌اش صحبت خواهد کرد. پس برای شناخت او کافی است، کمی دایره لغات و تلاش او برای کشف و درک مسائل مختلف را امتحان کنید.

لطفا نظرات و سوالات، انتقادات، پیشنهادات، افاضات و هر چه که در چنته دارید را در کامنت‌ها با من قسمت کنید.

در صورتی راضی بودن از محتوا، آن را بین دوستان خود پخش و در صورت ناراضی بودن دلایل آن را به من بگویید.

تولید محتواکپی رایتر کیست؟کپی رایتینگ چیست؟کپی‌رایترکپی‌رایتینگ
Comments (0)
Add Comment