کلمه کلیدی و 5 نکته حیاتی در تهیه لیست کلمات یا عبارات کلیدی

اگر در کار دیجیتال مارکتینگ، بهینه سازی برای موتورهای جستجو، تولید محتوا نوشتاری یا کپی‌رایتینگ باشید، حتما واژه – کلمه کلیدی – را شنیده‌اید.

کلمات یا عبارات کلیدی، در اصل قلاب‌هایی هستند که توسط شما وارد دریای موتورهای جستجو شده، تا ترافیک را به هر علتی( از آگاه‌سازی گرفته تا ساخت مشتری وفادار) به سمت سایت شما بکشد.

راه‌های زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد، اما آیا این راه‌ها لیست صحیح و دقیقی را در اختیار شما قرار خواهد داد؟

جواب این سوال هم مثبت و هم منفی است! آن هم به 5 دلیل مختلف که باید آن‌ها را بدانید. 

اما اجازه بدهید تا، قبل از آن که به این 5 دلیل بپردازم، شما را با اصول منطقی تحقیق کلمات کلیدی آشنا کنم. 

اصول تحقیق کلمات کلیدی برای کسب و کار شما

وقتی کسب و کار شما از مرحله سازماندهی و تعیین اهداف و فلسفه خود گذشت. باید مخاطب خود را شناخته و سگمنت‌ها و پرسونای او را مشخص کنید.

بعد از آن به دنبال چگونگی جستجو او در موتورهای جستجو یا شبکه‌های اجتماعی باشید، تا بتوانید کلماتی را که او جستجو می‌کند و برای شما مهم است، حدس بزنید.

سپس به سراغ ابزارهای جستجو کلمه کلیدی، از خود گوگل گرفته تا نرم افزارهای مخصوص این کار بروید، تا لیست کلمات را مشخص کنید.

5 نکته حیاتی در تعیین لیست کلمات کلیدی

اما آیا این اصول الزاما لیست صحیح و دقیقی را برای استفاده در اختیار شما قرار خواهد داد؟ بله، فقط اگر و تنها اگر این 5 اصل حیاتی را رعایت کنید.

سختی کلمه کلیدی – KD یا SD

سختی کلمه کلیدی یکی از فاکتورهایی است که شما باید در انتخاب کلمات کلیدی کوتاه و بلند(عبارت کلیدی) خود در نظر بگیرید.

مسلما هر چقدر که کلمه کلیدی سخت‌تر باشد، گرفتن رتبه در کلمه کلیدی برای سایت شما سخت‌تر خواهد بود. 

پس شما باید از کلمات کلیدی طولانی‌تر (عبارات کلیدی) یا روش‌هایی مثل گوگل ادز استفاده کنید.

البته همیشه می‌توانید برای گرفتن ترافیک بیشتر به سراغ کلمات مرتبط ولی آسان‌تر بروید.

مهمترین نکته: فراموش نکنید، رقبای شما همزمان روی کلمات کلیدی شما کار خواهند کرد.

پس فقط به سختی کلمات در یک منبع توجه نکرده و عوامل دیگری مثل مقایسه وبلاگ خود با وبلاگ رقیب در کلمه کلیدی را هم در نظر بگیرید.

به نتایج ابزارهای جستجو کلمات کلیدی اکتفا نکنید!

در بازی ابزارها برای جستجوی کلمه یا عبارت کلیدی خود گم نشوید.

حتی اگر از ابزاری پولی استفاده می‌کنید، فقط به نتیجه آن ابزار اکتفا نکنید.

از طریق گوگل کنسول، آنالیتیکز و امکانات دیگر مثل گوگل ترندز، خود را به آنچه واقعا برای مردم ارزش جستجو دارد، نزدیکتر کنید.

نکته کلیدی : ابزارها از دیتابیس موتورهای جستجو استفاده می‌کنند و این دیتابیس مربوط به گذشته است، نه آینده، پس ممکن است کلمه کلیدی که قبلا ترند بوده، در آینده از لیست جستجوی مردم حذف شود.

با دیدن نمودارهای مربوط به کلمه کلیدی، در نرم افزارهای مختلف، شدت اوج گرفتن و افول سرچ کلمه را در گذشته تحلیل کنید. 

در چه فصلی از سال کلمه کلیدی شما بیشتر سرچ شده است؟ آیا با توجه به رخداد خاصی مثل آلودگی هوا، سرچ کلمه کلیدی بالا رفته یا کاهش پیدا کرده است؟

صحت تحقیق و فرضیه‌های ناشی از آن را در نرم افزارهای مختلف مورد بررسی قرار دهید.

از زاویه دید مخاطب به کلمه کلیدی نگاه کنید

به خاطر داشته باشید، شما برای افراد تولید محتوا می‌کنید،نه موتورهای جستجو!(حداقل بعد از سال 2011 و الگوریتم پاندا)

حتی اگر رقابت کمی برای کلمه کلیدی شما وجود داشته باشد. عنوان شما باید برای مخاطب به نحوی جذاب باشد که روی آن کلیک کند، و متن باید پاسخ مخاطب را با توجه به وعده عنوان بدهد.

اگر غیر از این باشد، جایگاه شما در کلمه کلیدی انتخاب شده بهبود زیادی نخواهد یافت و گاها دچار افت خواهد شد.

نکته حیاتی : هنگام انتخاب کلمات کلیدی، متن‌های مربوط به آن را حداقل در سایت‌های رقیب خود مطالعه کنید، شما ارزش افزوده‌ای برای اضافه کردن به آن‌ها دارید؟ جستجوی مخاطب شما مهم است، نه جستجوی شما!

لیست کلمات کلیدی خود و اهداف آن‌ها را به روز کنید

ممکن است کار یک کلمه یا عبارت کلیدی، فقط گرفتن ترافیک باشد، ممکن است کلمه‌ای دیگر وظیفه هدایت سرنخ‌ها برای فروش را به عهده داشته باشد.

نکته‌ای از هزار و یک شب! : نقش این کلیدها با توجه به ترندها ممکن است، تغییر کند، زیرا مخاطب شما موجودی دارای احساس است و خواسته‌هایش تغییر می‌کند.

پس لیست خود را هر ماه چک کرده و پایش لازم را روی عملکرد کلمات کلیدی و نرخ کانورژن آن‌ها را توسط یک سئو کار انجام دهید.

صفحات خود را در کلمه کلیدی رقیب یکدیگر نکنید!

استفاده از پنجاه کلمه کلیدی یکسان در 50 متن، نه تنها شما را به گرفتن رتبه در آن کلمه کلیدی نزدیک نمی‌کند، بلکه با رقیب کردن صفحات شما با یکدیگر، باعث افت رتبه شما در طولانی مدت خواهد شد.

نکته آخر الزمانی: از عبارت‌های پیشنهادی خود گوگل، گوگل ترندز یا هر نرم افزار دیگری به عنوان کلمات کلیدی، در به اصطلاح 50 متن خود، حول حوش کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.

لطفا نظرات و سوالات، انتقادات، پیشنهادات، افاضات و هر چه که در چنته دارید را در کامنت‌ها با من قسمت کنید.
در صورتی راضی بودن از این محتوا، آن را بین دوستان خود پخش و در صورت ناراضی بودن دلایل آن را به من بگویید.

ابزار کلمه کلیدیرتبه کلمه کلیدیسختی کلمه کلیدیعبارات کلیدیکلمات کلیدی
Comments (0)
Add Comment