اگر دنبال تعداد کلمات مورد نیاز در یک متن برای رسیدن به صفحه اول گوگل سال 2020 هستید. دوستان زیادی حاضرند برای گرفتن پول بیشتر تعداد زیادی از کلمات را مهمان جیب شما کنند! اما اگر به دنبال تعداد بهینه کلمات در یک محتوا سئو نویسی شده در سال 2020 میگردید، پاسخ شما دقیقا همینجاست!
فهرست
دانستن تعداد کلمات بهینه برای سئو محتوا سوال چه کسانی است؟
- کارفرمایانی که تازه وارد تجارت الکترونیک شدهاند.
- کسانی که چیزی از اصول سئو نمیدانند.
- اشخاصی که گول شایعات تعداد کلمات بالا برای دیده شدن محتوا را خوردهاند.
- افرادی که به جای کاربر، برای گوگل تولید محتوا میکنند!
- دوستانی که فکر میکنند، که حجیم بودن متن مثل حجیم بودن بازو در شکست دادن حریف موثر است!
- کانتنت رایترها و کپی رایترهایی که پیشنهادات بیشرمانه جهت آب بستن در محتوا دریافت میکنند!
- کارشناسانی که معنی مینیمال نویسی را درک نمیکنند!
اگر این سوال شما است به احتمال زیاد در یک یا چند دسته از دستههای بالا جا میگیرید.
در غیر اینصورت اهل تحقیق یا خوره اطلاعات جدید درباره سئو محتوا مخصوصا در حوزه محتوا سئو نویسی شده هستید.
اولین قدم برای پاسخ به سوال بهینه تعداد کلمات برای محتوا، دانستن نظرات مراجع معتبر مثل گوگل، MOZ و … در اینباره است.
گوگل در مورد تعداد کلمات چه فکر میکند؟
جان مولر از دوستان گوگل نشان، همیشه گفته است، تعداد کلمات مهم نیست!
بلکه آنچه کاربر نیاز دارد، مهم است.
طبق صحبتهای بیان شده از طرف گوگل، کانال یوتیوب آن و غیره هیچکدام از الگوریتمهای گوگل کم بودن یا زیاد بودن کلمات در یک صفحه را ملاک دادن رتبه یا گرفتن رتبه از یک صفحه نمیدانند.
پس قصه محتوا با تعداد کلمات پایین رنک نمیگیرد را فراموش کنید.
تعداد کلمات یک محتوا سئو نویسی شده ملاک رتبه گرفتن یا نگرفتن آن نیست.
نظر سایتهای معتبر در مورد تعداد کلمات یک محتوا سئو نویسی شده
از نظر این سایتها محتواهایی که حجم بالایی دارند، رنک بهتری نسبت به محتواهای کم حجمتر دریافت میکنند.
ولی همین سایتها نیز منکر دریافت رتبه خوب توسط محتواهای کم حجم نیستند.
به نظر من، چون تعداد محتواهای با حجم بالا در سایتها، بالا است این اختلاف حتی میتواند، ناشی از بالا بودن تعداد محتواهای با حجم بالا باشد.
بیایید تحقیقی را که Aherf سال 2017 انجام داده است را با هم مرور کنیم.
تحقیق Aherf اثر تعداد کلمات بر سئو محتوا
طبق مطالعات این سایت روی سه میلیون سرچ، بک لینک اثر بیشتری از تعداد کلمات دارد و محتوای طولانی بک لینک بیشتری میگیرد.
این تحقیق نشان میدهد با زیاد شدن تعداد کلمات احتمال قرار گیری محتوا در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل افزایش پیدا میکند.
البته در نظر بگیرید یک محتوا 5000 کلمهای شانش بیشتری دارد که در صفحه اول قرار بگیرید یا 10 محتوای 500 کلمهای!
بدون شک امکان استفاده از چند کلمه کلیدی و چندین بک لینک در محتوای طولانیتر بیشتر است. ولی بازهم بسته به تجارت شما و نیاز کاربر ممکن است، این حرف کاملا غلط باشد.
افزونه yoast و 300 کلمه
برای روشن شدن بیشتر موضوع افزونه yoast را در نظر بگیرید.
این افزونه کمتر از 300 کلمه برای سئو محتوا را غیر مکفی میداند.
این عدد نتیجه بررسی میلیونها سایتی است، که در صفحات گوگل رنک بندی شدهاند.
از خودتان بپرسید:
اگر عدد 1000 کلمه و بیشتر، برای یک محتوا خوب صحیح بود، چرا عدد yoast نزدیک 1000 نیست؟
پاسخ این است:
محتوا کمتر از 300 کلمه هم میتواند یک محتوا عالی باشد، به شرط اینکه به نیاز کاربر پاسخ دهد.
برای درک بهتر موضوع سایتهای خبری را در نظر بگیرید.
متن خبری معمولا به 300 کلمه نمیرسد. اما بازهم به دلیل اهمیت آن برای کاربر، یونیک بودن آن و چندین ویژگی دیگر، رنک خوبی میگیرد.
در ادامه تمام عوامی را که بر تعداد کلمات مورد نیاز برای یک مقاله تاثیر گذارند را معرفی میکنم.
عوامل تاثیر گذار بر تعداد کلمات
به طور کلی سه عامل روی تعیین تعداد کلمات یک محتوا سئو نویسی شده موثر است:
نیاز کاربر به محتوا
محتوا باید تا جایی اطلاعات بدهد، که نیاز کاربر را کاملا برطرف کند.
مثلا محتوای محصولی لازم نیست بیش از 500 کلمه باشد! ولی محتوا آموزشی میتواند، حتی از 10000 کلمه هم بیشتر باشد.
مهم این است که به سوال کاربر پاسخ داده باشید، چه با 100 کلمه چه با هزاران کلمه
نیاز کسب و کار به محتوا
محتوا سئو شده سایت یا بلاگ شما، قرار است تخصص شما را به تصویر بکشد و تمایز شما را با دیگران مشخص کند.
پس با توجه به نوع کسب و کار خود و فعالیت رقبا، تعداد کلمات را مشخص کنید.
اگر شما یک مجله خبری هستید، برای یک خبر مهم سرعت انتشار بسیار مهمتر از تعداد کلمات است.
ممکن است خبر شما در 200 کلمه خلاصه شود، اما بازدید خوبی را به دلیل انتشار به موقع بگیرد.
اما اگر یک مجله تحلیلی لوازم الکترونیکی هستید، باید کامل تحلیل و مقایسهها را انجام دهید. پس شاید از هزاران کلمه استفاده کنید.
نوع نوشتار و ارائه مطالب بیانگر تخصص شما خواهد بود.
پیچیدگی مطلب
مطلب با کیفیت و محتوا سئو نویسی شده، محتوایی است که علاوه بر رعایت اصول سئو محتوا، با صداقت تمام و به سادهترین زبان اطلاعات مورد نیاز کاربر را در اختیار او قرار دهد.
برای داشتن یک محتوا سئو شده و عالی آنقدر بنویسید، که کاربر بدون نیاز به زبان فارسی سخت، پاسخ خود را بگیرد.
پس برای محتوایی که واضح است، توضیح اضافه ندهید.
محتوایی را که مبهم است آنقدر طولانی کنید، که قابل فهم شود.
تعداد کلمات کافی برای سئو محتوا از نظر من
محتوا محصولی : 100 تا 500 کلمه بسته به نوع محصول
محتوا خبری : 100 تا 1000 کلمه بسته به نوع خبر
محتوا آموزشی : 300 تا 2500 کلمه
محتوا لندینگ پیج: 300 تا 350 کلمه
محتوا رپورتاژ : بسته به اطلاعات موجود بین 500 تا 2500 کلمه
محتوا سئو شده : 300 تا 800 کلمه برای هر کلمه کلیدی
آیا رعایت این تعداد وحی منزل است؟
اصلا اینطور نیست، این چیزی است که من به آن رسیدهام.
هاب اسپات عدد 2250تا 2500 را با مطالعه مقالات خارجی پیشنهاد کرده، که آن هم همیشه صحت ندارد.
من برای رسیدن به این اعداد سالها تحقیق کردهام،.
بسیار ممکن است این اعداد تغییر کنند، که در اینصورت اگر عمری بود، نوشته را به روز میکنم.
ولی برای رسیدن به صفحه اول گوگل شما به فاکتورها زیادی در محتوا سئو نویسی شده نیازمند هستید، مثل:
عنوان جذاب
متا مناسب
داستان مقاله
بک لینک
کامنت کاربران
و …
لطفا نظرات و سوالات، انتقادات، پیشنهادات، افاضات و هر چه را که در چنته دارید، در کامنتها با من قسمت کنید.
در صورتی راضی بودن از محتوا، آن را بین دوستان خود پخش و در صورت ناراضی بودن دلایل آن را به من بگویید.