2 تفاوت اصلی کپی رایتر و تولید کننده محتوا

تولید کننده محتوا و کپی رایتر هر چند از نظر مفاهیم شغلی، شباهت بسیاری به هم دارند، اما دو موجود کاملا متفاوت هستند. اگر به دنبال پیدا کردن پاسخی به سوال ” تولید کننده محتوا کیست؟ ” هستید یا اگر می‌خواهید بدانید تولید کننده محتوا چه تفاوتی با کپی رایتر دارد، مطلب درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. اما اگر به دنبال پاسخ سوال ” کپی رایتر کیست؟ ” می‌گردید، قبلا در مطلبی دیگر به این سوال پاسخ داده‌ام.

قبل از ادامه این بحث، باید بگویم، آنچه خواهید خواند، نظر شخص بنده، در نتیجه سال‌ها جستجو، مطالعه و تجربه کاری است. بنابراین مثل هر نظر دیگری وحی منزّل نیست و در آینده ممکن است تغییر پیدا کند.

تولید کننده محتوا کیست؟

هر موجودی که محتوایی را در قالب‌های – قابل درک با چند یا یکی از حواس پنج‌گانه انسان – عرضه ‌کند، تولید کننده محتوا است. به شرط اینکه محتوای تولیدی یکی از ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1. ارزشی که محتوا تولیدی ارائه می‌کند کاملا خاص و جدید باشد
2. تجمع و یا تحلیلی ازارزش‌های ارائه شده در محتواهای دیگر باشد
3. به ارزش‌های ارائه شده از محتواهای دیگر، ارزشی دیگر اضافه کند

طبق این تعریف هر فردی که تنها با ادبیاتی متفاوت، یک مقاله را بازنویسی می‌کند، عینا از منبع خارجی ترجمه می‌کند، تولید کننده نیست و نسبت نزدیکی با میرزا بنویس‌های زمان قاجار دارد.

اگر تعریف بالا را مثل من قبول دارید، تمام گونه‌های زیر در این دسته قرار می‌گیرند:

1. نویسنده
2. شاعر
3. کپی‌ رایتر
4. آهنگ ساز
5. نقاش
6. کارگردان
7. گرافیست
8. فیلم ‌ساز
9. مجسمه ساز
10. برنامه نویس
11. تمام دوستانی که شرایط بالا را رعایت کنند، حتی اگر آشپز یا جواهرساز باشند.

پس این موجود خلاق، فردی است که ارزشی را در محتوای خود عرضه می‌کند که برای انسان‌های دیگر قابل درک و استفاده باشد. به زبان پارسی ساده، زبان این موجود برای نماینده فرضی دسته مخاطبینش(بخوانید پرسونا مخاطب) قابل درک است.(بعدا اگر عمری بود، مفصل درباره پرسونا مخاطب و نحوه نوشتن آن در مقاله دیگری صحبت می‌کنم.)

تفاوت‌های اصلی کپی رایتر و تولید کننده محتوا

با تعریف بالا فکر می‌کنم، هر دو تفاوت اصلی تولید کننده محتوا با کپی رایتر را یافته‌اید، با این وجود برای روشن شدن بیشتر موضوع آن‌ها را واضح بیان می‌کنم:

• کپی رایتر یکی از انواع تولید کننده‌ها است، پس هر کپی رایتری یک محتوا کار است ولی هر محتوا کاری لزوما کپی رایتر نیست.

• کپی رایتر در سه قالب نوشتاری(معمول‌تر)، شنیداری و دیداری، تمام احساسات، هیجانات و یا حواس پنج‌گانه انسان را درگیر می‌کند، تا با استفاده از آن‌ها ارزش خلق شده در محتوا را بفروشد. تولید کننده محتوا کاری به فروش ندارد و تنها خلق ارزش می‌کند.

در نتیجه تولید کننده محتوایی که مانند کپی رایتر، بیشتر کارش با قلم و خلق ایده است و برای اهداف تجاری می‌نویسد، اما نمی‌فروشد کانتنت رایتر است. (محتوا نویس یا کانتنت رایتر – با میرزا بنویس ذکر شده در بالا تفاوت‌های زیادی دارد!)

تفاوت کانتنت رایتر با کپی رایتر

کار این دو نفر به علت همپوشانی بسیار بالا با یکدیگر، معمولا توسط دوستان یکی فرض شده، ولی تفاوت دارد. با کمک شکل زیر سعی کرده‌ام این تفاوت‌ها را بهتر نشان دهم.

پس با توجه به شکل بالا هر کانتنت رایتری می‌تواند یک کپی رایتر باشد و بالعکس، اما لزوما یکی نیستند.

لطفا نظرات و سوالات، انتقادات، پیشنهادات، افاضات و هر چه که در چنته دارید را در کامنت‌ها با من قسمت کنید.
در صورتی راضی بودن از محتوا، آن را بین دوستان خود پخش و در صورت ناراضی بودن دلایل آن را به من بگویید.

تولید کننده محتوا کیست؟کارشناس محتواکانتنت رایترکپی‌ رایترمحتوامحتوا نویس
Comments (0)
Add Comment