چند وقت پیش متنی را در لینکدین درباره چرایی ارزان نبودن کار کپیرایتر نوشتم که مورد استقبال خوبی قرار گرفت، فکر میکنم این متن ارزش بیشتر دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن را دارد. چون درباره ارزان فروشی قلم توسط بیشتر کپیرایترها و کانتنترایترها صحبت میکند. بنابراین تصمیم به توسعه متن گرفتم تا مناسب وبلاگ شود و شبهات درآمد کپیرایتر و کانتنترایترها را برای خودمان و کارفرمایان کمی برطرف کنم!
فهرست
وضعیت درآمد کپیرایتر و کانتنترایتر در ایران
نمیدانم چرا بعضی از دوستان فکر میکنند، نویسندگی و بهویژه کانتنترایتر و کپیرایتر بودن بیارزش و ارزان است!
حتی برخی از دوستان در کسب و کارها فکر میکنند، نوشتن تیزرهای تبلیغاتی، استوری بوردها، شعارهای تبلیغاتی، متن برای وبسایتها و به طور کل هر چیزی که به نوشتن مربوط است، باید از سایر انواع محتوایی ارزانتر باشد!
قبل از هر چیز اجازه دهید، چیزی را روشن کنم، کپیرایتر یا کانتنترایتر بودن مساوی با انشاءنویسی نیست.
کانتنت رایتر و کپیرایتر بودن یعنی:
- خلاقیت داشتن برای نوشتن متن
- مطالعه، تحقیق و گذاشتن زمان برای آن
- شناخت اصول SEO متن (بهویژه در کانتنت رایتینگ)
- شناخت الگوریتمهای جستجو در حداقل گوگل
- دانستن اصول نوشتن و ویراستاری متن
- دانستن اصول بازاریابی محتوایی
- داشتن قدرت فروش متن به مخاطب
- وادار کردن مخاطب به انجام عملی
- همراه کردن مخاطب با خود از طریق داستانسرایی
- نوشتن متن با قابلیت اشتراکگذاری
- رعایت کردن خوانایی و جذاب بودن متن
- دانستن فرق لحنهای مختلف
- شناخت پرسونا مخاطبین و تجزیه و تحلیل آن
- تسلط کافی به زبان انگلیسی
- دسترسی به منابع اطلاعاتی خوب و قابلیت استفاده از آنها به نحو صحیح
- غلط املایی نداشتن
- صرف زمان برای خوانش و ویرایش متن
- قابلیت مرتبط نویسی عنوان و بدنه متن
- شناخت پلتفرمهای مختلف برای انتشار محتوا متنی
- و این لیست ادامه دارد.
درآمد کپیرایتر و کانتنترایتر در ایران چقدر است؟
متاسفانه نبود مرجعی قابل اطمینان در تعیین قیمتها، ساده گرفتن هنر و تکنیک نوشتن، که حتی شاعران و نویسندگان را ( به جز درباریها) در قشر مظلوم درآمدی هنرمندان قرار داده، وجود افراد کم مهارت و نامتخصص که فکر میکنند، کانتنت نویسی یا کپیرایتر بودن کار سادهای است و متنهای بیارزش را به قیمتهایی مثل کلمهای 7 تومان! به خورد کسب و کارها میدهند، به این جریان به شدت دامن زده است.
متوسط درآمد یک کانتنترایتر یا کپیرایتر تازه کار خوب در ایران ماهی به زور یک میلیون تومان است، در حالی که میرزا بنویسها با کپی کاری ماهیانه تا 6 میلیون تومان درآمد کسب میکنند!
یک کپیرایتر یا کانتنت رایتر خوب و شناخته شده خوشبختانه از ماهی 3 تا 10 میلیون تومان یا حتی برای یک اسلوگان ساده، سی میلیون تومان درآمد دارد. البته در صورتیکه پکیجی با کارفرمایان وارد معامله شود یا در زمینه کانتنت رایتینگ کلمهای 120 تا 150 تومان بگیرد.
اگر کار این موجودات affiliate marketing هم باشد، در هنگام خواب هم درآمد خواهند داشت!
نکاتی که هر کانتنترایتر و کپیرایتری باید بداند!
- درآمد یک کپیرایتر تازه کار در دنیا به طور متوسط سالی ۴۲۰۰۰ دلار است.
- کانتنترایتر عزیز کلمات و عبارات کلیدی و فروشی که شما در متن به کار میبرید باعث ایجاد لید به صورت بلند مدت برای تجارتها خواهد شد.
- کپیرایتر گرامی، شعارهای تبلیغاتی که مینویسید، شعاری حداقل یک میلیون تومان قیمت دارد!
- کانتنت رایتر و کپیرایتر عزیز این قیمتها ویژه سال 98 است در سالهای بعد برای پرسیدن قیمتها کامنت بگذارید!
- کپیرایتر و کانتنترایتر تازه کار عزیز شما مدیر محتوا، کارشناس محتوا، استراتژیست محتوایی، میرزابنویس و غیره نیستید، تعریفهای شغلی خود را بشناسید!
- کپیرایتر حرفهای عزیر، کانتنترایتر خفن گرامی، برای گرفتن کار جهان سومی عمل نکنید و قیمتها را نشکنید، خوشبختانه یاور مشیرفر و برخی از دوستان در حال تهیه لیست قیمتی به طور مثال در کار نوشتن کانتنت هستند، که به زودی استانداردی را در اختیار شما قرار خواهد داد.
- به کسب و کارها ارزش کار خود را توضیح دهید، اجازه ندهید فکر کنند، کار شما با یک گرافیست فرق دارد. شما باید مهارتهایی مثل تجاری نوشتن، پرسونا شناسی، سگمنت شناسی، سرچ کلمات کلیدی، تعیین سختی کلمات کلیدی، عنوان نویسی و … داشته باشید. کپیرایتینگ و کانتنت رایتینگ، انشاءنویسی نیست!
پس اجازه ندهید دیگران فکر کنند علم و تخصص شما ارزان است!
لطفا نظرات و سوالات، انتقادات، پیشنهادات، افاضات و هر چه که در چنته دارید را در کامنتها با من قسمت کنید.
در صورتی راضی بودن از محتوا، آن را بین دوستان خود پخش و در صورت ناراضی بودن دلایل آن را به من بگویید.