پرسونا اصولا چیز خوبی است، چون علاوه بر اینکه به ما کپی رایترها در تعیین نوع محتوا، لحن و انتخاب المانهای موثر در فروش،کمک میکند.
به تمام فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارها کمک میکند تا:
- شخصیت و روند سفر مخاطب یا مشتری و مصرف کننده را در مراحل مارکتینگ، فروش و بازگردانی آنها، بهتر شناخته و رفتار او را پیشبینی کنیم.
- لحن گفتار و نحوه عملکردمان را در برخورد با پرسونای شناسایی شده مشخص کنیم.
- حرفها و برنامههای دیجیتال مارکتیمان را بهتر به کسب و کارها بفروشیم!
- به عنوان یک کسب و کار محصولات و خدماتمان را بهتر به مشتریها و مصرف کنندهها عرضه کنیم!
با توجه به مزیتهای بالا:
اینکه پرسونا چیست؟
مولفههای آن چیست؟
چطور باید آن را تعیین کرد؟
چه انواعی دارد و چه تفاوتی با هم دارند؟
آیا پرسونا قابل استفاده و واقعا تاثیر گذار است؟
سوالاتی است که در این مقاله به آنها پاسخ خواهم داد.
فهرست
پرسونا چیست و مولفههای اصلی آن کدام است؟
این کلمه اسم فیلمی که سال 1966 ساخته شده نیست!، اگر بخواهم پرسونا را به زبان ساده تعریف کنم:
خصوصیات نمایندهِ تخیلی قسمت یا تمام افرادی است که میخواهید، با برند شما آشنا شوند و یا محصول یا خدمات خود را به آنها عرضه کنید.
مولفههای اصلی این نماینده عبارتند از:
- مشخصات دموگرافی مثل سن، جنسیت و سایر دوستان
- موقعیت جغرافیایی
- رفتارهای بر اساس درآمد مانند شغل،میزان درآمد، پس انداز و دوستان دیگر
- علاقهمندیها و سرگرمیها
- گرایشهای روانشناسی مثل دین، اعتقادات به خانواده، عقیده فردی و غیره
- رسانهها و شبکههای اجتماعی
مشخصات دموگرافیگ پرسونا:
- اسم کاراکتر خیالی شما چیست؟
- چند سال دارد؟
- مرد است و یا زن؟
- تحصیلاتش چیست؟
- مجرد است یا متاهل؟
- تنها زندگی میکند یا نه؟
مشخصات جغرافیایی :
- کجا زندگی میکند؟
- کجا خرید میکند؟
- شهری است یا روستایی؟
- کشوری است یا جهانی؟
میزان درآمد در تعییین پرسونا
- شاغل است؟
- شغل شخصیت خیالی ما چیست؟
- چقدر درآمد دارد؟
- آیا پس انداز میکند؟
- خسیس است یا نه؟
- معمولا چقدر برای خرید هزینه میکند؟
تاثیر سرگرمیها و علاقهمندی در پرسونا
- چه سرگرمیهایی دارد؟
- این سرگرمیها داخل خانه انجام میگیرند یا بیرون از آن؟
- به چه چیزهایی علاقه دارد؟
- از چه چیزهایی متنفر است؟
- تفریحاتش چیست؟
گرایشهای روانشناسی و پرسونا
- پیرو چه دین و مذهبی است؟
- چه پیشینه فرهنگیای دارد؟
- چه رسم و رسوماتی را رعایت میکند؟
- چه باید و نبایدهایی را دارد؟
- مولفههای مهم اخلاقی و وجدانی او چه هستند؟
- چه چیزی او را وادار به واکنش میکند؟
- عقیده او درباره مسالهای که به تجارت شما مربوط است، چیست؟
- عقاید سیاسی خاصی دارد؟
تاثیر رسانهها و شبکههای اجتماعی بر شخصیت پرسونا
- از کدام رسانههای خارجی و یا داخلی استفاده میکند؟
- اهل استفاده از رادیو و یا تلویزیون است؟
- روزنامه میخواند؟
- از کدام شبکههای اجتماعی استفاده میکند؟
- چقدر از وقتش را صرف شبکههای اجتماعی یا رسانهها میکند؟
- آیا حرف افراد خاصی (مثل اینفلوئنسرها یا سلبریتیها) بر رفتار او تاثیر گذار است؟
انواع پرسونا و استفاده از آن در مارکتینگ
اگر سگمنت شناس باشید، حتما متوجه شدهاید که پرسونا شخصیت فرضی بازسازی شده در چند سگمنت است.
در این قسمت به سوالات زیر پاسخ خواهم داد:
شناسایی انواع آن در مارکتینگ، تله پرسونا چیست؟ استفاده از سگمنت بهتر است؟
انواع پرسونا :
پرسونا مخاطب یا مارکتینگی – فردی که قرار است او را در رسانهها مخاطب قرار دهید و برای او تولید محتوا یا محصول کنید.
پرسونا رقیب
مصرفکننده – کسی که قرار است از محصولات یا خدمات شما استفاده کند
مشتری – شخصی که قرار است، خرید کند و مهمتر از آن دوباره به چرخه مارکتینگ – فروش برگردد.
تله پرسونا چیست و چرا؟!
تله پرسونا به زبان خیلی ساده، یعنی پاسخ دادن به تمام سوالات بالا و سوالاتی بیشتر از آن
یعنی به جای اینکه چند سوال اصلی را مشخص کنید و پاسخ دهید، کار خود را با پاسخهای زیاد، سنگینتر کنید.
افراد واقعی ممکن است مثل نماینده خیالی تعریف شده به عنوان پرسونا نباشند.
سگمنت یا پرسونا؟ مساله این است
تهیه پرسونا بدون هوش مصنوعی بسیار مشکل و پر از خطا است. بنابراین باید تعداد خواستهها را کمتر کرد.
پس تا پیشرفت علم و هوش مصنوعی، استفاده از پرسوناهای بسیار پیچیده، شما را در تله آن گرفتار خواهد کرد.
بنابراین تا پیشرفت هوش مصنوعی بهتر است از سگمنت استفاده کنید. مگر اینکه چند ویژگی بارز در پرسونا را بیان کرده و آن را وارد جزئیات نکنید.
لطفا نظرات و سوالات، انتقادات، پیشنهادات، افاضات و هر چه که در چنته دارید را در کامنتها با من قسمت کنید.
در صورتی راضی بودن از این محتوا، آن را بین دوستان خود پخش و در صورت ناراضی بودن دلایل آن را به من بگویید.