10 فاکتور حیاتی در تعیین قیمت تولید محتوا متنی

این روزها بازار تولید محتوا متنی برای کاربر، مخصوصا با روی کار آمدن الگوریتم BERT گوگل، برای رسیدن به صفحه اول گوگل بسیار داغ شده است. اما قیمت تولید محتوا متنی چقدر است؟

در مقاله ارزان فروشی قلم ممنوع راجع به ارزش کار کپی‌ رایتر و کانتنت رایتر صحبت کرده بودم.

این بار تصمیم گرفته‌ام تا درباره قیمت رایج تولید محتوا متنی به زبان فارسی صحبت کنم.

لازم به ذکر است :

  • قیمت‌های این مقاله فعلا مربوط به سال 1398 است و در سال‌های بعد، اگر زنده باشم به روز خواهد شد.
  • این قیمت‌ها ربطی به کپی رایتینگ و تولید محتوا سوشال ندارد و فقط برای تولید محتوا فارسی است.
  • قبل از هر چیز در این مقاله نحوه عرضه خدمات تولید محتوا را بررسی می‌کنم و بعد از اعلام قیمت‌های حال حاضر، به معرفی و محاسبه ده فاکتور کلیدی در تعیین قیمت محتوا خواهم پرداخت.

نحوه عرضه خدمات تولید محتوا

این روزها حداقل نیمی از سایت‌های تولید محتوا، قیمت محتوای متنی را بر اساس قیمت هر کلمه در متن مشخص می‌کنند.

بعضی سایت‌ها، آن را به صورت پکیج عرضه می‌کنند و دیگران بر اساس رقابت بین پیشنهادهای فریلنسرها هزینه نهایی را می‌بندند.

بعضی از فریلنسرها هم قیمت خود را دارند و مستقیما با کارفرما یا بازاریاب محتوا کار می‌کنند و قیمت‌های خود را به صورت کلمه‌ای یا پکیجی اعلام می‌کنند.

قیمت رایج تولید محتوا متنی فارسی چقدر است؟

راستش را بخواهید قیمت در بازار تولید محتوا اصلا عادلانه نیست. مخصوصا برای کانتنت رایتر، این قیمت بسیار پایین است.

چون اگر واقعا تولید کننده محتوا باشد، تولید هر محتوا 1000 کلمه‌ای به طور متوسط حداقل 2 ساعت وقت او را خواهد گرفت.

برای کارفرما هم این قیمت‌ها عادلانه نیست، چون نمی‌تواند کیفیت کار را تشخیص دهد.

قیمت محتوا در سایت‌های کلمه محور

سایت‌هایی که کلمه‌ای کار می‌کنند، رقمی بین 14 تا 100 تومان را به کارفرما برای قیمت محتوا متنی پیشنهاد می‌دهند.

60 تا 90 درصد این مبلغ معمولا به کانتنت رایترها پرداخت می‌شود.

شباهت اصلی سایت‌های تولید محتوا کلمه محور در مشخص کردن عنوان و کلمه کلیدی برای فریلنسرها است.

تفاوت اصلی این سایت‌ها در کیفیت ارائه شده در محتوا و تعهدات آن‌ها است.

مثلا ممکن است در سایت کلمه‌ای 14 تا 21 تومانی، کپی یا بازنویسی یک محتوا دیگر را تحویل بگیرید. البته که این مورد همیشه درست نیست، ولی شایع است.

بعضی از این سایت‌ها استراتژی محتوا را به صورت یک پکیج مقاله‌ای – کلمه‌ای به همراه پروموشن با قیمت ثابت نیز ارائه می‌کنند.

قیمت محتوا در سایت‌های پکیج محور

سایت‌های پکیجی قیمت خدمات خود را بر اساس تعداد مقالات و با محاسبه قیمت تمام شده به شما ارائه خواهند کرد.

آن‌ها تولید محتوا سایت را در دست گرفته و قیمت بسته را با توجه به نوع محتوا و شرایط دیگر آن برای شما تعیین می‌کنند.

قیمت تولید محتوا متنی در این سایت‌ها از 700 هزار تومان به بالاست.

این سایت‌ها ابتدا استراتژی محتوایی را به شما ارائه می‌کنند.

قیمت محتوا در سایت‌های مناقصه محور

قیمت تولید محتوا متنی در سایت‌های مناقصه محور برای تولید کننده‌های محتوا، بسیار پایین است.

متاسفانه در این نوع سایت‌ها کارفرمایان نیز کار با کیفیتی را تحویل نخواهند گرفت.

علت این مساله رقابت تازه کارها برای گرفتن کار و عدم نظارت سایت‌ها است.

قیمت در این سایت‌ها پروژه‌ای محاسبه می‌شود و بستگی به کارفرما و فریلنسر دارد.

قیمت تولید محتوا توسط فریلنسرها

قیمت تولید محتوا متنی توسط فریلنسرهای حرفه‌ای از 80 تومان تا 150 تومان به صورت کلمه‌ای یا پکیجی از 1 میلیون تومان به بالا است.

بنده نیز با توجه به سختی و حجم کار کلمه‌ای 100 تا 130 تومان کار می‌کنم.

برای پکیج‌ها بین 2 تا 4 میلیون تومان قیمت می‌دهم.

فاکتورهای حیاتی در تعیین قیمت محتوا متنی

مهمترین فاکتورهای تعیین کننده در قیمت تولید محتوا متنی از نظر من عبارتند از:

تعداد کلمات

تعداد کلمات در محتوای غیر خبری نباید کمتر از 300 کلمه باشد.

هر کلمه از حرف اضافه گرفته تا کلمات کلیدی دارای یک قیمت ثابت است.

قیمت هر کلمه توافقی است.

اما بهتر است، قیمتی توسط اتحادیه‌ای تعیین و در ضریب‌های مختلف ضرب یا توسط نرم افزار محاسبه شود.

در ادامه فرض می‌کنم، این قیمت تولید محتوا متنی برای یک متن 500 کلمه‌ای، طبق پیشنهاد یاور مشیرفر 25 تومان باشد.

عنوان متن

عنوان اولین چیزی است که مخاطب شما بعد از سرچ کلمات کلیدی خواهد دید.

هر چه این عنوان، روشن‌تر، جذاب‌تر و به نیاز مخاطب نزدیکتر باشد، امکان کلیک بر روی آن بیشتر است.

عنوان تعداد کاراکتر مشخصی دارد، که در صفحه وب یا گوشی موبایل خوب دیده شود.

همچنین استفاده از بعضی تکنیک‌ها، نرخ کلیک بر عنوان را بالا خواهد برد.

عنوان و بدنه متن باید مرتبط باشند.

طبق اعلام جهانی سایت هاب اسپات:

انتخاب یک عنوان خوب به مشورت و همکاری یک تیم، و شناسایی مخاطبین نیاز دارد.

این انتخاب عنوان حداقل 15 تا 30 دقیقه وقت خواهد گرفت.

پس بدیهی است عنوان در تعیین قیمت تولید محتوا متنی نقش دارد و بهتر است ضریبی برای عنوان متن نیز بر اساس زمان و میزان جذابیت آن در نظر گرفته شود:

این ضریب 0 برای عنوان اعلام شده توسط کارفرما

0.1 برای عنوان معمولی

0.2 برای عنوان جذاب

0.4 برای عنوان تکنیکی و جذاب 

خواهد بود.

پس 2.5 تومان برای یک عنوان معمولی به قیمت محتوا اضافه خواهد شد.

سختی متن

نوشتن یک متن تخصصی از یک متن عمومی بسیار سخت‌تر است.

متن پزشکی، فنی و مهندسی و یا حقوقی نیاز به تخصص و تحقیق بیشتری دارد.

طبق تحقیقات یاور مشیرفر که قبلا هم درباره‌اش گفته بودم این ضریب سختی برای متن کاملا عمومی 0.1 و برای متن کاملا تخصصی 0.9 است.

با توجه به اینکه کاملا با ایشان در این مورد موافقم، همان ضریب را اینجا لحاظ می‌کنم.

پس 22.5 تومان برای یک متن خیلی تخصصی به قیمت هر کلمه اضافه خواهد شد و قیمت تولید محتوا 47.5 تومان می‌شود.

زمان نوشتن

زمان نوشتن یک متن خوب که کپی برداری نشده با تحقیقات محتوایی حدود 2 تا 3 ساعت است.

ضریب 1 برای نوشتن متن در حدود 2 تا 3 ساعت منطقی است.

به همیت ترتیب :

6 ساعت ضریب 2

و

9 ساعت ضریب 3

خواهد گرفت.

قیمت تولید محتوا متنی برای مطلبی فنی و مهندسی که 4 ساعت زمان برده و عنوان حرفه‌ای و جذاب دارد به صورت زیر محاسبه خواهد شد:

10+32.5+25+22.5=90 تومان

حرفه‌ای یا تازه‌کار بودن نویسنده

قیمت بکارگیری یک تولید کننده محتوا حرفه‌ای با تولید کننده محتوا تازه کار متفاوت است.

تولید محتوا پر از تجربه است. شما در هر کار چیزهای جدیدی را فرا می‌گیرید.

این ضریب برای کانتنت رایتر تازه کار و بدون سابقه : 0.1

برای حرفه‌ای‌ها : 0.9 پیشنهاد می‌شود.

متن سئو شده

یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین قیمت تولید محتوا، سئو داخلی متن است.

درست است که با الگوریتم Rank Brain و مهمتر از آن BERT گوگل به سمت کاربر پسند کردن محتوا حرکت کرده است.

ولی هنوز هم گوگل برای خوانش متن شما نیاز به کرال کردن و فهمیدن آن با اصول سئو دارد.

رعایت تعداد دقیق کلمات در جمله‌ها، پاراگراف‌بندی صحیح، استفاده درست از کلمات کلیدی و پخش صحیح آن‌ها در متن و بسیاری فاکتورهای دیگر مثل استفاده از تگ‌ها و غیره نیز در تعیین قیمت موثر هستند.

پس این فاکتور به نظر بنده باید، برای متن سئو نشده 0 و برای متن کاملا سئو شده : 0.4 در نظر گرفته شود.

محتوا یونیک

گوگل همیشه از محتوا یونیک یا اصیل صحبت می‌کند. محتوایی که نظیر آن در وب موجود نبوده باشد و بتوان به آن استناد کرد.

بسیاری از محتواها اصیل نیستند و بازنویسی مقالات دیگر یا ترجمه مقالات خارجی محسوب می‌شوند.

اگر محتوایی بدون مشابه و یونیک باشد، باید ضریب 3 برای هر کلمه بگیرد.

برای محتوا بازنویسی شده ضریب 1 و محتوای ترجمه شده بهتر است ضریب 2 در نظر گرفته شود.

تصاویر، پادکست‌ها و ویدیوها

حتما شنیده‌اید هر تصویر یا ویدیو ارزش هزاران کلمه را دارد. فقط به شرط اینکه درست انتخاب و توسط گوگل خوانده شوند.

تصاویر و ویدیوها باید دارای ALT باشند، وگرنه فایده‌ای نخواهند داشت.

پیدا کردن تصاویر خوب و مرتبط یا ساخت پادکست، موشن و ویدیو واقعا زمان‌بر و نیازمند تخصص است.

پس راجع به ویدیوها، تصویر‌های یونیک یا اینفوگرافیک‌ها حرفی نمی‌زنم. ALT نویسی هم در قیمت سئو محاسبه شده است.

تصویر، موزیک یا ویدیویی که اصیل باشد، دارای قیمت خاص خود است.

تصاویری که در صفحه اول گوگل نباشند و به متن مرتبط شوند، به نظر بنده دارای ضریب 0.4 هستند تصاویر مرتبط به متن ضریب 0.2 و تصاویر دیگر ضریب صفر خواهند داشت.

پس یکی دیگر از فاکتورهایی که باید در تعیین قیمت محتوا متنی برای وبسایت در نظر گرفته شود. قطعا محتوا دیداری و شنیداری آن است.

سختی عبارت یا کلمه کلیدی

چیزی که در این سال‌های تولید محتوا، زیاد به آن برخورده‌ام؛ بعضی از کارفرماها هستند که کلمات کلیدی تجارت خود را نمی‌شناسند، و یا مهمتر از آن؛ از کلمات کلیدی اشتباهی استفاده می‌کنند.

اگر قرار است کلمات یا عبارات کلیدی توسط تولید کننده محتوا تحقیق، تعیین و نوشته شود. علاوه بر تخصص، حدودا یک ساعت زمان به پروسه تولید محتوا اضافه خواهد شد. 

تحقیق کلمات کلیدی برای هر عبارت یا کلمه کلیدی مبلغ خاص خود را دارد. 

اما چیزی که در تعیین قیمت تولید محتوا متنی باید مورد توجه قرار گیرد، سختی کلمه کلیدی است.

هر چه کلمه کلیدی سخت‌تر باشد، نوشتن متنی مناسب برای رتبه گرفتن و یونیک بودن آن، حداقل در محتوا فارسی سخت‌تر می‌شود.

پس برای سختی کلمه کلیدی 1-15 : ضریب 0

برای سختی کلمه کلیدی: 16 تا 24: ضریب 0.5

برای 25 تا 50 ضریب : 1.5

و برای سختی بیشتر از 50: ننوشتن متن یا ضریب 3 را پیشنهاد می‌کنم.

داستان محتوا

آخرین فاکتور در تعیین قیمت تولید محتوا متنی، داستان محتوا است.

حفظ ارتباط عنوان و متن، برآورده کردن انتظارات مخاطب در متن، پاسخ به سوالات و کشاندن مخاطب از ابتدا تا انتهای متن، همه و همه به داستان جریان یافته در محتوا بستگی دارد.

محتوا بدون داستان، مثل راکد بودن آب در مرداب است. داستان، محتوا را مثل رودخانه‌ای حرکت می‌دهد و به مقصد می‌رساند.

پس برای محتوا بدون داستان ضریب : 0

و برای محتوا دارای داستان خوب و گیرا( با توجه به پرسونا مخاطب) ضریب 3 را پیشنهاد می‌کنم.

نتیجه گیری تعیین قیمت تولید محتوا متنی

همانطور که دیدید، قیمت فعلی بازار از آنچه قیمت واقعی یک محتوا عالی است، بسیار کمتر است.

اینکار نه تنها به کانتنت رایترها بلکه به صاحبان کسب و کارها نیز صدمه خواهد زد. چون:

  1. کانتنت رایترها همیشه برای وقت و دانش زیادی که صرف می‌کنند و مبلغ کمی که می‌گیرند، ناراضی هستند و احتمالا انگیزه خود را در نوشتن از دست خواهند داد. 
  2. ثابت بودن قیمت‌ها برای همه افراد، باعث می‌شود کارفرما قیمتی بیشتر از آنچه را که باید، به تازه‌ کارها پرداخت کند و نتیجه خوبی نگیرد.
  3. سایت‌های فریلنسری مزایده‌ای، با سو استفاده کردن از این وضعیت از کارفرما و فریلنسر، پول خواهند گرفت و مسلما کار نهایی بی کیفیت خواهد بود.
  4. مزیت رقابتی سایت‌های کلمه‌ای و پکیجی به جای استفاده از کانتنت رایترهای حرفه‌ای و کیفیت بالا، قیمت پایین خواهد بود.

از طرفی، کار با حرفه‌ای‌ها با قیمت پایین حتی کلمه‌ای 120 تومان به نفع کارفرما‌ها است. چون محتوا عالی را با قیمتی بسیار پایین تحویل می‌گیرند.

لطفا نظرات و سوالات، انتقادات، پیشنهادات، افاضات و هر چه را که در چنته دارید، در کامنت‌ها با من قسمت کنید.
در صورتی راضی بودن از محتوا، آن را بین دوستان خود پخش و در صورت ناراضی بودن دلایل آن را به من بگویید.

تعرفه تولید محتواتولید محتواقیمت تولید محتوا متنی سال 1398قیمت محتوا سایتقیمت محتوا وبسایتمحاسبه قیمت تولید محتواهزینه تولید محتوا
Comments (4)
Add Comment
  • حسین وجدانی

    عالی بود
    لطفا همه فاکتورهای تاثیرگذار و ضرایب رو بصورت لیست هم در مطلب بذار ماهیارجان

    • MiladMaahyar

      چشم وقت کنم حتما

  • روژین

    سلام آقای مهیار
    من می‌خواستم بابت این مطلب از شما تشکر کنم. متاسفانه با توجه به این‌که تحقیقات لازم رو انجام نداده بودم، قیمت رو کمتر از میزانی که باید باشه در نظر گرفته بودم.
    این مطلب شما کمک بزرگی بود به من برای دریافت حق خودم از کارفرماها. سپاسگذارم

    • MiladMaahyar

      از اینکه مطلب رو خوندین از شما سپاسگزارم (در پرانتز بنده به خدا ماهیار هستم)